22 آوریل 2024- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله کالج قلب و عروق آمریکا نشان داد که سطوح بالاتر لیپوپروتئین (a) با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) در یک جمعیت بزرگ در آمریکا از جمله در بیماران مبتلا به دیابت، مرتبط است.

محققان گزارش دادند: افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک به دلیل افزایش لیپوپروتئین (a)در زنان و مردان، در شرکت‌کنندگان غیرسیاه‌پوست و سیاه‌پوست و در افرادی که در معرض خطر کم تا ‌متوسط و بالا برای بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) در بیش از 20 سال پیگیری بودند، مشاهده شد. در میان بیماران مبتلا به دیابت، افزایش Lp(a) با خطر بالاتر حوادث CV مرتبط بود.

بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک، که با تجمع پلاک در دیواره های شریانی مشخص می شود، به عنوان یک علت اصلی مرگ و میر و عوارض در سراسر جهان است. افراد مبتلا به دیابت با خطر نامتناسب بالاتری برای ASCVD روبرو هستند که با چالش‌های پیش‌روی وحشتناک ناشی از بیماری زمینه‌ای آنها ترکیب می‌شود. با این پیشینه، درک نقش Lp(a) از اهمیت بالایی برخوردار است.

لیپوپروتئین(a)، یک زیر گروه منحصر به فرد از لیپوپروتئین ها است که به دلیل نقش بالقوه آن در آتروژنز توجه زیادی را به خود جلب کرده است. ساختار آن متشکل از یک ذره ی شبه LDL متصل به آپولیپوپروتئین(a) است، که آن را از نشانگرهای لیپیدی سنتی متمایز می کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، لیپوپروتئین (a)یک عامل خطر ژنتیکی علّی برای بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک است. با این حال، داده های پیگیری طولانی مدت از گروه های بزرگ جمعیت ایالات متحده محدود است. با در نظر گرفتن این موضوع، دکتر Nathan D. Wong و همکارانش از بخش قلب و عروق دانشگاه کالیفرنیا- ایروین در کالیفرنیا، ایالات متحده به بررسی رابطه ی Lp(a) با نتایجASCVD  را در یک گروه بزرگ، ادغام شده و چند قومیتی در ایالات متحده پرداختند.

این مطالعه شامل داده‌های مربوط به نتایج Lp(a) و ASCVD از 5 مطالعه آینده‌نگر در ایالات متحده بود.

سطوح Lp(a) بر اساس صدک‌های کوهورت خاص طبقه‌بندی شدند. رگرسیون کاکس چند متغیره ارتباط لیپوپروتئین(a)  را با رویدادهای ASCVD تصادفی مرکب، بر اساس گروه در معرض خطر و وضعیت دیابت مشخص کرد.

تعداد 27756 فرد بدون ASCVD قبلی با سن بین 20 تا 79 سال، شامل 55.0 درصد زن، 35.6 درصد شرکت کننده سیاه پوست و 7.6 درصد بیمار مبتلا به دیابت، با میانگین پیگیری 21.1 سال، در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

 در مقایسه با سطوح Lp(a) کمتر از صدک 50، نسبت خطر تنظیم شده برای رویدادهای ASCVD در ارتباط با سطوح Lp(a) در صدک های 50 تا <75، 75 تا <90، و ≥90 به ترتیب 1.06، 1.18 و 1.46 بود.

 افزایش Lp(a) رویدادهای ASCVD را به طور مشابه بر اساس گروه در معرض خطر، جنس، و نژاد یا گروه‌های قومی پیش‌بینی کرد، اما در بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد بدون دیابت قوی‌تر بود-به ترتیب با نسبت های خطر 1.92 و 1.41 برای سطوح Lp(a) بیشتر یا مساوی با صدک 90.

 لیپوپروتئین(a)  همچنین به صورت جداگانه عروق رسانی مجدد(ریوسکولاریزیشن)، انفارکتوس میوکارد، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر قلب را پیش بینی کرد، اما قادر به پیش بینی مرگ و میر کلی نبود.

دکتر گرگوری جی. شوارتز، از دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو، آرورا، در سرمقاله ی همراه با این مقاله نوشت: این داده های جدید نشان می دهد که Lp(a) یک عامل خطر یکسان در چندین دسته جمعیتی و بالینی است.

او همچنین معتقد است که رویکرد ایالات متحده برای اندازه‌گیری Lp(a) فقط در بیماران منتخب از جمله توصیه تنها برای غربالگری در زنان مبتلا به کلسترول بالا ممکن است بسیار محدودکننده باشد. او می‌گوید: به نظر می‌رسد دستورالعمل‌های کنونی کانادا و اروپا که آزمایش Lp(a) را در بیشتر بزرگسالان توصیه می‌کنند، با یافته‌های فعلی پشتیبانی می‌شوند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/unlocking-the-link-elevated-lpa-levels-and-ascvd-risk-in-patients-with-diabetes-127474